ساخت تندیس
نمونه تندیس - ساخت تندیس ارزان
ساخت لوح یاد بود

تندیس

تندیس

تندیس یک نوع هدیه و یادگاری است که برای یک اتفاق خاص ساخته می شود و بیانگر شایستگی فرد دریافت کننده است و به رسم یادگاری از طرف گروهی خاص به عده ای اعطا می شود. تندیسها (لوح یاد بود)  [همانند مدال و شیلد] معمولا برای رویداد های ورزشی، همایش ها، جشنواره ها و نمایشگاه ها استفاده می شوند. البته معنی لغوی آن در گذشته به معنای مجسمه ای تمام قد از شخصی بوده اما امروزه در کشور ما معنی دیگری به خود گرفته به طوری که در اغلب آن ها مجسمه ای وجود ندارد. ترجمه صحیح لغوی آن که امروزه به کار گرفته می شود trophy به معنی افتخار است. البته که در کشور ما بسیار جنبه تبلیغاتی پیدا کرده اند و شرکت های کوچک و بزرگ برای قدردانی از مشتریان و کارمندان برتر در مناسبت های خاص همانند جشن ها و رخداد ها به دلیل کسب مقام یا دستاوردی ارزنده به آنها تندیس اعطا می کنند. برای ساخت تندیس معمولا از لوگو یا المان های شناخته شده شرکت ها، جشنواره ها یا گروه ها استفاده می شود.

ساخت تندیس – تندیس سازی

معمولا در یادبود ها متریال پلکسی گلس استفاده می شود. پلکسی گلس ها به خاطر تنوع در ضخامت، رنگ و همچنین فرم پذیری و قیمت مناسب بیشتر از متریال های دیگر نظیر چوب و فلز مورد توجه قرار می گیرند. متریال های فلزی نظیر زاماک، برنج و آهن و متریال های دیگر نظیر چوب، سنگ یا رزین نیز در ساخت تندیس استفاده می شود.

از نمونه های ساخت تندیس می توان ساخت لوح یاد بود با متریال محبوب پلکسی گلس، کریستال، تندیسهای حجمی و فلزی با روش ریخته گری و تندیسهای آماده با امکان چاپ لوگو و متن دلخواه بر روی آن اشاره کرد.
در همین صفحه می توانید نمونه تندیس های ما را مشاهده کنید و در صورت نیاز برای مشاوره بیشتر و سوالات قبل از خرید و دریافت اطلاعات در خصوص ساخت تندیس ارزان با کارشناسان موسسه تبلیغاتی نقش آور از طریق راه های ارتباطی تماس برقرار کنید.

ساخت تندیس

به طور کلی ساخت تندیس به سه روش انجام می شود :

۱) کنده کاری (حجاری):

در این روش ساخت تندیس پیکره تراش کار خود را با توده ای از ماده ی جامد مثل سنگ یا چوب آغاز می کند و در روند کاستن از آن توده به شکل مورد نظر می رسد.

۲) شکل دهی:

در این روش با افزودن و شکل دادن به ماده، حجم کلی مورد نظر به دست می آید. انواع مواد حجم پذیر چون موم، گچ، گِل و … را می توان در این روش به کار گرفت.

۳) جفت کاری:

در این روش هنرمند اجزا تندیس را جداگانه می سازد و گاه قطعات پیش ساخته یا اشیای یافته و آماده را به کمک جوش کاری، لحیم کاری، پرچ کردن، میخ کردن، چسبانیدن و غیره به هم پیوند می دهد تا شکل نهایی کامل شود. بنابراین این نمونه تندیس لزوما از یک ماده همگن ساخته نمی شود.

تندیسهای ساخته شده به روش های شکل دهی و جفت کاری را می توان با اسلوب قالب گیری و ریخته گری به آثار مقاوم و ماندنی بدل کرد. در ساخت تندیسها هر سه روش به کار می آید اما اغلب از روش سوم یعنی جفت کاری بهره گرفته می شود.

دلیل اصلی آن لزوم تکرار تندیسها است که به جز در موارد استثنایی، تندیسها به صورت تک ساخته نمی شوند، به همین دلیل اگر تندیسها به صورت یک تکه هم ساخته شوند، از شکل اصلی یک قالب تهیه می شود و به وسیله ریخته گری و قالب گیری تکرار می شود.

ابزارهای نوین ساخت تندیس

البته پیشرفت فنآوری و ابداع ابزارهای نوین، بسیاری از محدودیت ها را از بین برده است. به عنوان نمونه هنرمند می تواند با استفاده از دستگاه پانتوگراف بوسیله روش کنده کاری یکبار تندیس را بیآفریند و تکرار آن را به دستگاه بسپارد.

اصول کار پانتوگراف همان است که در کلید سازی برای ساخت یک کلید از روی یک کلید دیگر به کار گرفته می شود. یا اینکه از ابتدا طرح در یک نرم افزار به صورت سه بعدی طراحی می شود و یک دستگاه CNC تراش سه محور، شکل مورد نظر را بوجود می آورد و به هر تعداد امکان تکرار آن را دارد.

یا در حالت دیگر هنرمند با بهره گیری از فنآوری بسیار پیشرفته لیزر و با استفاده از دستگاه های لیزر فلزات و غیر فلزات، قطعات یکسان را در تعداد بالا و با دقت فوق العاده زیاد جهت استفاده در روش جفت کاری در زمان کم آماده می سازد و سپس به مونتاژ قطعات و خلق تندیسها اقدام می نماید.

با توجه به فلسفه ساخت تندیس و سبک های اجرایی آنها می توان گفت، ساخت تندیس از سپهر هنر مجسمه سازی فراتر رفته است و در اغلب موارد تندیس حاصل بهره گیری از دست کم سه زمینه هنری یعنی مجسمه سازی، ارتباط تصویری (گرافیک) و طراحی صنعتی است.

در مرحله طراحی لزوم ارتباط تصویری با مخاطب در فضای فرهنگی یا تجاری اهمیت طراحی گرافیک تندیسها را برجسته می کند. طراحی مبتنی بر کارایی در ساخت تندیس اهمیت فراوان دارد که در حوزه طراحی صنعتی تعریف می شود، اما در مرحله اجرا و ساخت، مجسمه سازی و طراحی صنعتی نقش تعیین کننده ای را پیدا می کنند.

گالری تصاویر نمونه تندیس ها