ساخت بج سینه
اتیکت سینه
ساخت نشان سینه

بج سینه

بج سینه

بج سینه ( نشان سینه ) به انگلیسی pin badge نماد یا علامتی است که کارکنان سازمان یا ارگان یا هر گروه وابسته دیگر به کت یا مقنعه خود می چسبانند. نشان سینه را با عناوینی همچون اتیکت سینه، سنجاق سینه و گل سینه نیز می شناسند.
بج سینه یا اتیکت سینه یک قطعه ی کوچک است که اغلب حاوی لوگو یا همان نشان یک نهاد است و هدف از استفاده از آن تثبیت هویت بصری نهاد به سایرین است. امروزه ساخت بج سینه و ساخت نشان سینه یکی از ابزار های مفید تبلیغات و برندینگ است.

ساخت نشان سینه – ساخت بج سینه

اتیکت سینه می تواند از جنس های فلزات، پلاستیک، چرم، پارچه، لاستیک و .. ساخته شوند و مشابه مدال هایی کوچک ( مدال سینه ) یا تکه های پارچه ای از طریق سنجاق متصل می شوند یا با چسباندن، اتو کردن، دوختن متصل می گردند.

پین بج فلزی یا همان بچ سینه فلزی بر اساس متریال و جنس مورد استفاده به انواع مختلفی از جمله : استیل، آلومینیم و برنج تقسیم می شود. البته قالبا سنجاق های سینه آبکاری طلا یا نقره می شوند تا زیبایی بیشتری داشته باشند. برش کاری یکی از کار های متداول در ساخت ساخت بج سینه است. اکثر مشتریان تمایل دارند که نشان سینه آنها مشابه لوگو و نشان خود باشد. مسئله مهم اینجاست که نشان شرکت ها (معمولا) شکل هندسی خاصی ندارد و برای تولید قطعه فلزی مشابه لوگو آن ها باید  از روش برش کاری استفاده شود.

ساخت نشان سینه می توانند رنگی باشند. البته که هنگام استفاده از متریال برنج عموما از آبکاری طلا، نقره، برنز و سایر فلزات استفاده می شود. آبکاری می تواند مات و براق باشد؛ این عمل باعث می شود که جلوه بصری بج که کاربرد اصلی آن تبلیغات و برندینگ است افزایش یابد.

بچ سینه همانطور که از نام لاتین آن پیداست (pin badge) با استفاده از ابزاری باید به لباس، کت، مقنعه و هر پوشش دیگری متصل شود. معمولا برای اتصال اتیکت سینه کوچک از کلیپس و سوزن استفاده می شود. کلیپس و سوزن بچ مانند سنجاق به لباس متصل می شوند. بی جهت نیست که به پین بج، سنجاق سینه نیز گفته می شود.

نوع دیگری از اتصال مخصوص بج های بزرگ تر نیز وجود دارد که آسیب کمتری به لباس وارد می کند. استفاده از سنجاق ها باعث تخریب بافت کت یا لباس کارکنان خواهد شد برای همین مسئله راه حل جایگزین استفاده از گل سینه مگنتی (آهنربایی) است. البته محدودیت این نوع اتصال این است که باید ابعاد بج از دو سانتی متر مربع بزرگتر باشد تا آهن ربای مخصوص به آن الصاق شود.

 پوشش دهی پلی استر بج نیز یکی دیگر از کار هایی است که در برخی از سفارش ها اجرا می شود. پوشش دهی گل سینه با پلی استر باعث می شود بج براق تر شود و ماندگاری رنگ و آبکاری آن افزایش یابد. کارگاه های ساخت بچ سینه تمامی این عملیات ها را تحت نام پلاک سازی انجام می دهند.

گالری تصاویر نشان سینه – بج سینه